Cilvēks ir rotājies kopš pats ir pastāvējis, taču sākotnēji tam bija cita nozīme nekā mūsdienās. Sendienās rotām bija simboliska un rituāliska nozīme. Rotājoties senais cilvēks vēlējās veicināt veiksmi, labu veselību un ražu, kā arī atvairīt ļaunumu. Par rotāšanās pionieri var uzskatīt arī ķermeņa apgleznojumus.
Sendienu rotas tika veidotas no dabas materiāliem, kas bija pieejami – augiem, akmeņiem, dzīvnieku kauliem, u.c. Tikai vēlāk, kad cilvēks iemācījās materiālus apstrādāt, mēs iepazinām dzelzs, vara un zelta rotaslietas, kas mūsdienās jau ir augstākās klases juvelierizstrādājumi. Laikam ejot, rotas arvien vairāk simbolizēja sociālo un materiālo stāvokli sabiedrībā. Līdz šodien tas ir kļuvis par stila un gaumes izjūtas apliecinājumu, nedaudz saglabājot visas vēsturiskās nozīmes.
Kāpēc rotājamies?
Laikam ejot, rotu nēsāšanas nozīme ir mainījusies. Šobrīd tā noteikti ir personīgā izvēle. Rotas spēj atspoguļot cilvēka personību, gaumi, materiālo stāvokli vai noskaņojumu. Juvelierizstrādājumi ir arī ģimenes mantojums un nozīmīgu dzīves mirkļu piemiņas lieta, kā nekā, laulības gredzens fiziskā formā pārstāv mīlestības nozīmi un spēku, un tas viss iekodēts vienā gredzenā.
Mūsdienu rotu bizness
Rotu gatavošana ir arī mana aizraušanās. Kad vēlos atslēgties no visa cita, un iegrimt kādā vienā monotonā darbībā, tad es gatavoju tautiskos, tā saucamos, zīļu vainagus. No sākuma veidoju izšūtos vilnas vainagus, taču šobrīd esmu pievērsusies pērļu un metāla vainagiem.
Iepriekš ar savu hobiju pelnīju prieku sev un tuviniecēm, taču šobrīd ir sanācis tā – kroņu ir vairāk nekā to nēsātāju. Esmu nolēmusi tos notirgot. Tomēr saprotu, ka katrs bizness prasa kvalitātes un unikalitātes zīmogu. Tādēļ nolēmu ieskatīties pasaules slavenu zīmolu juvelierizstrādājumos. Kas tur tāds ir? Kāpēc tieši viņu rotas ir augstākās klases juvelierizstrādājumi? Atklāj, kuras rotas ir visdārgākās pasaulē klikšķinot šeit.
Meistars
Sapratu vienu – kā jau jebkura amata profesionālim, lai sniegtu kvalitatīvu gala rezultātu, nepieciešama gadu pieredze un patstāvīga pilnveidošanās. Augstākās klases juveliermeistaram jāapvieno spēcīgas tehniskās spējas kopā ar mākslinieka garu, zināšanas ar dvēseliskumu un inovātora spējām. Viņam jābūt zinošam par rotu vēsturi, tāpat arī jāseko aktuālajām modes tendencēm.
Lai to varētu saukt par izcilu un oriģinālu juvelierizstrādājumu, jārada arī kaut kas pavisam jauns un nebijis. Ir jāparāda savs skatījums un stils. Augstākās klases juvelierizstrādājumi apvieno 3 pamatelementus:
1.Materiāls.
Materiāls nosaka apstrādes veidu un sarežģītību, izskatu un simbolisko nozīmi, kā arī vislielākajā mērā gala rezultāta cenu. Jāapzinās, ka katram materiālam ir savs kalpošanas laiks un savi “niķīši” laika ietekmē. Piemēram, platīns būs visizturīgākais no dārgmetāliem, savukārt, populārā baltā zelta juvelierizstrādājumi novalkāsies ātrāk.
Attiecībā uz dimantiem ļoti svarīgi ir apzināties, no kurienes tie nāk. Lai izdarītu pārdomātu izvēli, man ir tiesības pieprasīt apliecinājumu, ka konkrētā rota nav tā saucamais sarkanais jeb asins dimants. Nē, tie nav dimanti, kas ietonējušies sarkanā krāsā. Šādi nosauktie dārgmetāli ir tie, kurus kara nemiernieki iegūst okupētajās raktuvēs, un iegūto peļņu turpina ieguldīt karadarbībā.
Mūsdienās ir izveidota speciāla sistēma, kas regulē, lai šādu dimantu rotas nenonāktu parastajā tirgū. Šo shēmošanas sistēmu ir izveidojusi Apvienoto Nāciju Organizācija un to sauc par Kimberlijas procesu.
Manuprāt, izvēlētajam materiālam nav jābūt visdārgākajam, lai rotu varētu saukt par šedevru. Kāpēc gan nevarētu būt arī augstas klases bižutērija? Varbūt arī nevar, jo tas vienkārši labi kopā neskan. Bet vienkārši kvalitatīva bižutērija gan var būt. Piemēram, mūsdienās modē nākušas no ādas darinātas rotas – rokassprādzes, auskari, galvas prievītes, jostas. Vismodīgākās ir tās, kurās iezīmēti latvju raksti.
2. Komplicētība.
Juvelierizstrādājumus varam vērtēt arī pēc to dizaina sarežģītības. Te apvienojas meistara spēja savienot dažādus materiālus, sīkas detaļas un kvalitatīvu izpildījumu. Katram materiālam ir savs raksturs, katram dizainam sava ideja. Gala rezultāts paredzēts dažādiem cilvēka dzīves mirkļiem. Tas viss ir jāņem vērā un jāspēj apvienot harmoniskā meistardarbā.
3. Dizainera vārds.
Tāpat kā jebkuram citam produktam, zīmola vai dizainera vārdam ir liels spēks. Tas ir kvalitātes un tradīciju apliecinājums. Jums ir iespēja aplūkot iepriekšējās kolekcijas un novērtēt, vai tā apliecina arī jūsu gaumi un vēlmes. Juvelierizstrādājumi noteikti ir mākslas veids, kas prasa radošu pieeju un inovātora garu.
Kā radīt savu juvelierizstrādājumu zīmolu?
Es gan nekad nedomāju, ka savu hobiju gribēšu attīstīt tik tālu kā sava zīmola radīšana. Tomēr sapratu – ja neizmantošu savus kronīšus lietderīgi, tie būs jāieslēdz kādā milzīgā pūra lādē vai jāizmet miskastē.
Pētot augstākās klases juvelierizstrādājumus, nopratu, ka tikpat, cik svarīgs ir zīmola vārds, tāpat ir svarīgs arī pašas rotas nosaukums. Kura gan negribēs laulības gredzenu ar nosaukumu ”Miss Happy” (Mis Laimīgā), vai, piemēram, leģendām apvīto kaklarotu ”Šeherezāde”?
Kad būšu izdomājusi sava zīmola nosaukumu, tad jāpievēršas pašiem kronīšiem. Vai jau spēšu salikt tos atsevišķās kolekcijās? Vai tomēr jāizlasa tie unikālākie un atšķirīgākie, un tad pēc tiem jārada līdzīgie? Tad izdomāšu, vai sākt izmantot dārgmetālus vai jāpaliek pie vidusmēra stikla un swarovski pērlītēm? Tātad, kas būs mana auditorija?
Sapratu, ka būs daudz jautājumu. Un tos atstāšu rītvakaram. Augstākās klases juvelierizstrādājumi redzami daudz un dažādās mājaslapās. Šovakar vēl pasmelšos idejas.